Kort lektion i populärkultur! - 2 nya märken

Hejsan hoppsan sektionen!
Här kommer eran dos av populärkultur, presenterad av Prylmånglaren, designad av Datas Qulturattaché samt undertecknad. Ni kan tacka oss som ni finner bäst!

Märke nummer 1

För 10 år (och 6 dagar) sedan släpptes en låt med stor kulturell påverkan på mänskligheten. Den hamnade 3:a på US Billboard Hot 100 och har varit i flertalet filmer (bland annat Mean Girls och Norbit), samt i en del TV-serier (såsom Family Guy, Uggly Betty och Glee). Vi funderade på att förklara låten på flera sätt, med musikvideon, en länk till Spotify eller genom att skriva texten rakt ut. Inget passade, så vi tänkte att vi ska förklara detta på det sätt som en datalog kommer att förstå bäst: I BASH på en terminal tryckt på ett märke.

Introducing: Milkshake.

Märke nummer 2

För 49 år och 325 dagar sedan (alltså, det är 50 år sedan om 40 dagar, om du vill veta när du ska fira), så sändes för första gången en TV serie som skulle förändra sci-fi för all framtid… Nej, jag pratar inte om Vogels The Outer Limit, jag har inte ens sett den ännu! Nej, jag pratar om den TV-serie som går fortfarande idag, den serie som har vunnit många priser och hamnat högt upp i alla listor, den serie som har fått en människor från flera generationer att skrika “MOFFAT!!” likt en svordom och huta med näven, den serie som har haft många olika huvudskådespelare varav alla har sin första, och sin favorit, och detta kan vara starten till en vild diskussion som ändå slutar med att dom flesta håller med om att det inte finns någon dålig, och, äh, jag tror ni vet redan vad jag pratar om. Om ni inte fattar så tror jag att ni tappat några hjärnceller i erat liv. Varför har ni inte googlat vid det här laget? Vad är ni för datalog?!

Introducing: Whjubileumsmärket, eller Bigger On The Inside.

OBS, Bigger on the Inside är det märke som i startkittet hette “hemligt annat jubileumsmärke”.

Prylmånglare, Konglig Datasektion