Seminarium, Mobile learning

This text could not be translated automatically.

BIG ISSUES IN MOBILE LEARNING Seminarium på KTH Björn Hedin, doktorand och studierektor, Medieteknik, KTH

Torsdag den 12 februari, 2009
kl. 14.15-16
Torget, Lindstedtsvägen 5, plan 6

Förra året passerade antalet aktiva mobiler i världen tre miljarder, vilket vida överstiger antalet Internetanvändare via dator. I jämförelse med datorer har mobiltelefoner också många fördelar;

man kan ”alltid” ha med sig sin mobil, de är alltid på, de är alltid online, de har batterier som räcker länge, de är små och smidiga och kan användas i de flesta miljöer.

Att utnyttja mobiltelefoner för kommunikation är självklart för alla, att använda dem för nöje är naturligt för många, men att utnyttja dem för lärande är relativt ovanligt.

Seminariet syftar till att ge en överblick av läget för “mobile learning”, ge exempel på hur mobila enheter och mobilt lärande kan ske idag och i framtiden, samt diskutera de nya pedagogiska utmaningarna och det nya lärande detta område kan ge upphov till.

Som bakgrundsmaterial rekommenderas sammanfattningen från en workshop med samma titel som detta seminarium, som är tillgänglig på mlearning.noe-kaleidoscope.org/repository/BigIssues.pdf

Detta är ett KTH-seminarium i serien Kommunikation: Kultur, teknologi, vetenskap på temat “Lärande/teknologier” som arrangeras av KTH, Skolan för datavetenskap och kommunikation

Läs mer om seminarieserien på: xml.nada.kth.se/media/Research/k-sem/k-sem-aktuell